1900-talet hade mycket att erbjuda när det kom till utveckling. Modet förändrades kraftigt, maten fick sig en annan touch och inredningen i svenska hem började att bli väldigt djärv. Utvecklingen skedde dock inte bara här, utan även när det kom till fordon av olika slag. Bilen var redan en självklarhet för många, men ett fordon som hade stor potential att konkurrera ut personbilen var motorcykeln. En motorcykel eller en moped var under många decennier det enda fordonet som människor hade. Det var inte ovanligt att en motorcykel eller moped också blev det första fordonet, precis som det i många fall är än idag.
Motorcykelns historia
Den första idén om motorcykeln föddes redan år 1860. Människor var då i full gång med att försöka skapa personbilar som drevs av ånga och denna idé ville man mer än gärna utveckla. Istället för att sätta ångmaskinen på en vagn, som tidigare, så valde man istället att sätta “motorn” på en vanlig cykel. Detta var dock inte så lyckat, precis som många andra skapelser som dök upp under denna period, men år 1885 tog Gottlieb Daimler för sig och tänkte i nya banor. Istället för att sätta en ångmaskin på en cykel så placerade han en bensinmotor på något som skulle kunna liknas med en träcykel med tillhörande stödhjul. Från och med denna period och fram till 1930-talet sågs motorcykeln vara mer av en fattigmans bil än det lyxåk de är idag.
Motorcykel kräver en annan behörighet än personbil
Om man vill köra en moped räcker det gott och väl med ett B-körkort, men vill man kunna köra en ordentlig motorcykel så krävs det betydligt mer än så. Att ta körkort för motorcykel kan man göra på en trafikskola som erbjuder detta och priserna ligger ungefär på samma nivå som ett B-körkort.
Det finns tre olika typer av motorcyklar som alla kräver sin egen behörighet, men på lite olika sätt. Vissa körkortsbehörigheter kan inkludera flera olika motorcyklar, t.ex. körkortsbehörighet A.
A – Har du körkort A får du köra tung motorcykel, lätt motorcykel och mellanstor motorcykel
A2 – Körkort A2 gäller för mellanstora motorcyklar där motorn har en effekt på 35 kW (netto)
A1 – A1 gäller endast för lätt motorcykel. Du får inte köra en tung eller mellanstor motorcykel med denna körkortsbehörighet.