Att kunna förflytta sig med hjälp av en tunnelbana är för många människor en självklarhet. Det gäller dock enbart om man bor i Stockholm eller t.ex. London, där tunnelbanesystem finns tillgängliga. Varje dag färdas cirka två miljoner människor med tunnelbanan, så det går inte att sticka under stol med att detta rälsfordon är mycket viktigt för befolkningen.
Idag kan man åka tunnelbana till nästan alla olika delar av Stockholm, med några undantag där man istället får använda sig av buss eller pendeltåg. Så har det dock inte alltid varit. Stockholms absolut första typ av tunnelbanetrafik var en spårvagn som gick i en tunnel under Södermalm. Tunneln skulle komma att bli kallad för Södertunneln och allt utspelade sig år 1933. Det skulle komma att ta många, många år innan tunnelbanenätet såg ut som det gör idag. Den första stora utbyggnaden sattes igång år 1944 och sex år senare invigdes den första riktiga linjen. Då kunde man åka tunnelbana mellan Slussen och Hökarängen.
Tunnelbanan fortsätter att ständigt utvecklas och förbättras, vilket bara är positivt för resenärerna. Tågen är mer moderna och har funktioner som ska göra upplevelsen mer behaglig. Det kan t.ex. handla om luftkonditioneringar, vagnar där djur får vistas eller specifika platser för äldre eller handikappade.